Kreativitet
Ved at gå endnu dybere end alfa-tilstanden, dvs. alfa/theta-tilstanden øger man kreativitet og intuition. I alfa/theta-tilstanden er den dominerende frekvens 7 Hz, og er derfor grænselandet mellem mellem det bevidste og ubevidste, den såkaldte twighlight state. Alfa/theta-tilstanden er forbundet med drømmelignende billeder, og tit berætter klienter om smukke spirituelle oplevelser. Det særlige ved kreativitet er at det ikke er noget man kan tænke sig til. Kreativitet opstår tvært i mod når logisk tænkning og kontrol ophører. Mens de analytiske færdigheder sidder i venstre hjernehalvdel, er kreativitet et produkt af samspillet mellem højre hjernehalvdel og det limbiske system. Selv om man ikke kan kontrollere kreativitet, kan man ved hjælp af neurofeedback, lære at få kontrol over alfa/theta-tilstanden, som er den mentale tilstand, hvori de fleste kreative idéer opstår. Dermed kan vi, når vi står vi over for en opgave der skal løses, lukke øjnene og gå ned i grænselandet mellem vågenhed og søvn. Her vil vort underbevidste sind komme med mange løsningsforslag som vi får adgang til.
Hjernens dynamik
Ved skiftesvis at gå ind i beta-tilstanden med åbne øjne, ud af beta-tilstanden og ind i alfa-tilstanden med lukkede øjne, og videre ned i alfa/theta-tilstanden og op igen i beta-tilstanden, træner man hjernen til at blive langt mere dynamisk. Gennem denne træningsform får man kontrol over hjernen, og kan dermed bruger dens ressourcer langt bedre.
Dette gør at man:
- Arbejder mere effektivt
- Styrker præcision
- Reducerer og forebygger stress
Litteraturliste om neurofeedback for high performance
Boynton, T. (2001). Applied research using alpha/theta training for enhancing creativity and well-being. Journal of Neurotherapy, 5(1-2), 5-18.
Egner, T., & Gruzelier, J. H. (2003). Ecological validity of neurofeedback: Modulation of slow wave EEG enhances musical performance.NeuroReport, 14(9), 1221-1224.
Egner, T., & Gruzelier, J. H. (2004). EEG biofeedback of low beta band components: Frequency-specific effects on variables of attention and event-related brain potentials.
Egner, T., & Gruzelier, J. H. (2004). The temporal dynamics of electroencephalographic responses to alpha/theta neurofeedback training in healthy subjects. Journal of Neurotherapy, 8(1), 43-57.
Hanslmayer, S., Sauseng, P., Doppelmayr, M., Schabus, M., & Klimesch, W. (2005). Increasing individual upper alpha by neurofeedback improves cognitive performance in human subjects. Applied Psychophysiology & Biofeedback, 30(1), 1-10.
Raymond, J., Sajid, I., Parkinson, L. A., & Gruzelier, J. H. (2005). Biofeedback and dance performance: A preliminary investigation. Applied Psychophysiology & Biofeedback, 30(1), 65-74.
Prisliste og Tilbudspakker