✓ 18 års erfaring​​

​Individuelt tilrettelagt træningsforløb

✓ ​Høj faglig kompetence​

Tøv ikke med at kontakte os​

Klientudtalelser

Mor til dreng på 8 år

"Min søn på 8 år startet til hjernetræning efteråret 2015. På daværende tidspunkt kunne han ikke følge med i klasse undervisning med 9 elever i en klasse. Han sad bag en skærm og kunne ikke forstå kollektive beskeder fra læreren. Han stod ofte på stolen og kigget over skærmen eller sad nede under bordet. Han havde ca. 3 til 4 ned- smeltninger dagligt og var meget ked af at gå i skole. Han ønsket kun at skolen skulle brændte ned og han aldrig mere skulle derhen.

Hans lærer mente at det næsten var grænsen til børnemishandling at sætte ham i skole.

Min søn var meget ud-afreagerende - slog mig dagligt og kastet rundt med det der var nærmest- hvis noget var for svært eller krav for høje. Han kunne ikke overskue ændringer i dags-programmet. Han blev smidt uden for døren flere gange dagligt.

Nu i foråret 2016 er vi afsluttet med regelmæssig hjernetræning og min søn kan nu følge med i klasseundervisning, kan arbejde selvstændigt og forstå kollektive beskeder(han er dog lidt usikker og spørg lige læren for at være helt sikker nu). Fra at han kun kunne overskue at lave max. et regnestykke i timen, mangler han nu kun et regnestykke.

Han sidder stille i undervisningen og tier stille i timerne. Han kan både lave gruppe arbejde og kommer selv med input. Han er dog forsat udfordret med lavt selv værd og giver hurtigt op men prøver dog hvilket aldrig var en mulighed før.

Hjemme har vi nu max. 1 ned-smeltning om ugen og der bliver kun kastet med ting max. 1.gang hver 14 dag. Vi kan nu ændre i dagsprogram og det er ok for ham. Vi kan overraske ham uden ned-smeltning.

I forløbet med hjernetræning dukket ukendte ting frem og noget blev værre i en periode, mens han på andre områder fik en forbedring. I december/ januar var det angst der dukket op og så var det det der blev trænet på.

Skolen har fortalt os at vores barn er den i hans klasse der har flyttet sig mest fagligt og socialt og at han nu har en fremtid på skolen. Skolen har arbejdet hårdt på at vi skulle flytte ham væk. Men det er ikke nødvendigt mere da han ikke længere er en stor belastning for hans lærer.

I den sidste måned har jeg ikke hjemme undervist mit barn. Vi valgte at tage ansvar og sikre os hjemme at han var med fagligt. Derfor hjemmeunderviste jeg ham efter skole på den måde han kunne, og fandt selv undervisnings materiale der passet til ham. Nu kan han selv på skolen.

Min søn er i dag en dreng med overskud og godt humør og er nu "bare" en dreng på 8 år og med helt almindelige problemer som alle andre drenge på 8 år, noget jeg troet aldrig ville ske.

Som mor er jeg dybt taknemmelig for at jeg fandt hjernetraening.dk​"

Beretning fra en mor:

”Min søn på 11 år har haft et forløb med EEG træning hos Ann-Helen.

Han har modtaget 41 træningssessioner.

Vi påbegyndte træningen fordi min søn havde mange problemer i sin hverdag både i skolen og i fritiden.

Han har haft en vanskelig start på livet.

Vores søn er født ca. 8 uger for tidligt og vi adopterede ham da han var 5 måneder gammel.

Nogle af hans udfordringer er bl.a :

Han har altid haft en dårlig nattesøvn og vågnede flere gange om natten, lav udholdenhed og klarer ikke for højt aktivitetsniveau om dagen, lav frustrationstærskel, perioder med angst, svært ved sociale relationer, mange konflikter i skolen, motorisk uro og svært ved at holde koncentrationen og motivationen ved opgaver han ikke selv har valgt. Perioder med tics både motoriske og verbale.

I løbet af træningsperioden skete der forbedringer med vores søns trivsel på mange områder.

Det første vi registreret var at hans udholdenhed til at klare sin hverdag blev markant bedre, han var ikke så træt og kunne klare flere aktiviteter uden at kollapse helt, hans nattesøvn blev også bedre. Lidt senere i træningsperioden forsvandt hans tics og han fik en bedre impuls hæmning som selvfølgelig gjorde at han klarede sig bedre i sociale relationer. Slut på forløbet var vi til skole/hjem samtale hvor vores søn fik rigtig meget ros. Han havde forbedret sig meget fagligt samt han var blevet bedre til at koncentrere sig og arbejde selvstændigt. Han forstyrrede heller ikke længere i timerne, mindre uro og bedre til at vente på hans tur.

Ind i mellem har det været hårdt for vores søn at skulle til træning flere gange om ugen. I starten var det 3 gange om ugen så gik vi ned til 2 gange om ugen og det var bedre for ham.

Det har været et rigtig positivt forløb. Der er sket mange forbedringer med vores søns trivsel på nogle områder hvor det har været rigtig svært at hjælpe ham på anden vis”

Mor til en pige på 9 år der har gået til hjernetræning

​"Da Louise som 9-årig stadig ikke havde lagt natbleen, kontaktede vi Ann-Helen og spurgte, om Hjernetræning ville kunne afhjælpe problemet. Ann-Helen lavede en brainmap på Louise. Brain mappen viste, at Louises frontallapper ikke var modnet, som de burde i hendes alder. Louise gik i gang med hjernetræningen, og efter et par måneder lagde hun natbleen fra den ene dag til den anden. Louise var meget glad for at gå hos Ann-Helen og var nærmest skuffet, da det ikke var nødvendigt mere😊.

Ud over at natbleen blev lagt, oplevede vi også, at kvaliteten af Louises nattesøvn blev bedre. Hun var træt om aftenen og nem at lægge i seng, og vågnede frisk og veludhvilet om morgenen. Før hjernetræningen var det meget svært at få hende ud af sengen om morgenen. Derudover blev hendes koncentration bedre og den daglige lektielæsning begyndte at forløbe nemt. Det kan man ikke sige, at den gjorde før hjernetræningen. Det var på alle måder en god investering at sende Louise til hjernetræning. Tak for hjælpen, Ann-Helen."

Nedenfor ses brainmaps af Louise inden træning. Det fremgår af den røde farve at frontallapperne er underaktive.

Beretning fra en ung kvinde, som startede til hjernetræning 2 og et halvt år efter en alvorlig hjerneblødning:

​”Hjernetræningen har virket supermeget på min koncentration. I starten kunne jeg ikke holde koncentrationen eller lave noget uden at blive distraheret – det kan jeg nu. Jeg kunne slet ikke tænke en sammenhængende tanke, og det krævede en del energi at samle tankerne. Det gør det ikke nu. Nu kommer bare tankerne af sig selv. I starten kunne jeg ikke børste mine tænder uden at blive træt. I dag holder jeg mig vågen hele dagen og hjerneskadetrætheden er helt væk. Min hukommelse er også blevet meget bedre. I starten kunne jeg ikke huske noget som helst. Nu kan jeg have hele skemaet i hovedet. Jeg er også generelt blevet bedre til at huske små informationer. Det kognitive er blevet meget bedre. Efter blødningen røg jeg tilbage til et 3. klasses niveau, rent kognitivt. Nu er mine kognitive færdigheder kommet op på et 10. klasses niveau, er færdig med 10. klasse og har fået 10 i matematik. Nu skal jeg ind på HF inklusion, men ved endnu ikke hvad jeg skal studere videre derfra”.

Kvinde på 21 år med OCD

"Hjernetræning har på mange måder ændret mit liv, og min livskvalitet. Da jeg begyndte til træning havde jeg store problemer med at få min hverdag til at hænge sammen, og jeg led af koncentrationsproblemer, tankemylder, hukommelsesbesvær og tvangstanker. Jeg havde endvidere svært ved at indgå i sociale sammenhænge, idet jeg havde tendens til at falde ind i mig selv, som følge af min manglende koncentrationsevne. 


Efter træningen er der kommet en helt anden tilstand af ro i mit hoved, der før var et stort tankemylder. Jeg har nemmere ved at koncentrere mig, min hukommelse er blevet bedre, og jeg har i det hele taget langt nemmere ved at strukturere min hverdag.

Tvangstankerne er der ikke længere, hvilket skyldes at hjernetræningen har øget min bevidsthed om egen tankevirksomhed. Jeg er derfor i stand til at træde ud af en tvangstanke, uden at lade mig dominere af den.

I forbindelse med mit studie har jeg også oplevet forbedringer, og min tilgang til det faglige stof, er blevet væsentligt bedre. Jeg forstår det jeg læser, og jeg er nu i stand til at gøre en bog færdig".

Nedenfor kan man se hendes brainmaps gennem træningsforløbet. I fra at delta- og theta-aktiviteten inden træning er alt for højt (helt op i den røde farve), ligger den efter 30 træningssessioner indenfor det normale område (den grønne farve viser det normale)."

54-årig mand med kronisk stress:

"Jeg har gået på Institut for hjernetræning i ca. 3 mdr. og har gennemgået følgende bemærkelsesværdige udvikling. Jeg kontaktede instituttet for at få behandling for mine stresssymptomer, og det indledende Brainmap viste, at min hjerne var så belastet, at jeg var på vej ind i en depressionsfase, så det var på høje tid at komme i gang med hjernetræningen.


I begyndelsen lå fokus på at kunne holde hjernebølgerne indenfor den rette zone (alfa) og undgå at falde i søvn. Dette optrænedes hurtigt og derefter kom en periode af mere bevidsthedsudvidende karakter med farvesyn, vægtløshed mv. Dette blev ved de følgende sessioner afløst af et mere terapeutisk forløb, hvor oplevelserne var af følelsesforløsende karakter.

Jeg er nu kommet ind i et mere meditativt forløb, med oplevelse af dyb ro og afstresning under og efter sessionerne og oplever et lang større overskud i min travle hverdag. Jeg føler at min hjerne langsomt er på vej mod en mere harmonisk balance, og jeg er fuld af fortrøstning om, at det videre arbejde med hjernetræning vil kunne opløse den stress i min krop og i mit sind, som jeg har ophobet igennem alt for mange år."

Her er lidt om vores oplevelse af at lade ”Sofie” gå til hjernetræning.

​"Min datter startede med at gå til hjernetræning hos Ann-Helen, da hun lige var fyldt 6 år. Hun var på det tidspunkt ret følelsesmæssigt ustabil. Det kom blandt andet til udtryk ved at hun mange gange dagligt kunne blive utroligt vred og jaloux, især på sin lillesøster på 2 år. Hun var desuden meget bange og ængstelig og ville f.eks. ikke tale med andre voksne end sine forældre, bedsteforældre og pædagoger. Hun kunne heller ikke være alene i et rum eller gå på toilettet selv. Hun havde også store problemer med at falde til ro om aftenen og skar tænder om natten. Derudover havde hun svært ved at lege alene uden assistance fra voksne, og hun krævede i det hele taget en stor grad af opmærksomhed.

Jeg kontaktede derfor Ann-Helen med det håb, at hun kunne hjælpe mig datter, så hun kunne få det bedre. Det var lidt et sats, da jeg ikke havde hørt om hjernetræning før og ikke vidste, hvor meget det kunne gøre for hende. Men jeg tænkte, at det var forsøget værd, hvis jeg på den måde kunne undgå, at hun skulle udredes og måske komme på medicin.

Og jeg må sige, at træningen har gjort underværker. Efter at have gået hos Ann-Helen i en måned forsvandt hendes tænderskæren om natten næsten fuldstændigt. Da hun havde gået der et par måneder, begyndte hun så småt at blive mere udadvendt og tale med folk, hun ikke kendte så godt. Fx kom der nogle gæster, som hun ikke kendte, og hvor hun normalt ville holde sig på lang afstand – nu hilste hun på dem, gav hånd og så dem i øjnene. Efter 6 måneders træning besøgte hun familie i Jylland, som ikke havde set hende i lang tid. Alle var meget overraskede over hendes åbenhed og udtrykte forbavselse over hvad der mon var sket. Denne udvikling fortsatte det næste halve år, og i dag er hun helt anderledes tryg ved at tale med voksne. Vreden og jalousien tog det lidt længere tid at få bugt med, men det er nu efter endt træning reduceret til et næsten helt normalt niveau ift. hendes alder. Hendes evne til at leve sig ind i fantasiverdener og opfinde lege er også blevet markant bedre, og hun er i dag i stand til at sidde selv og lege i længere tid. Hendes angst over for at være alene og gøre ting alene er også næsten helt væk – det er den ting, som det har taget længst tid at få væk, og det har krævet, at vi voksne støttede op om træningen ved at udfordre hende derhjemme. Men da vi begyndte på det, gik det til gengæld super hurtigt, og på bare en måned flyttede hun sig helt vildt.

Min datter har i alt gået hos Ann-Helen i et år ca. en-to gange om ugen, men i perioder også 3 gange om ugen, hvilket er lang tid. Men i dag er hun et helt andet barn, end da hun startede. Hendes udfordringer er næsten forsvundet, og hun er glad, udadvendt og meget mere tryg, end før vi startede træningen. Vores familieliv er også blevet meget bedre og mere harmonisk, og vi har fået mulighed for at gøre nogle ting, som vi ikke kunne have gjort for et år siden. Min datter vil nok altid være lidt ekstra sensitiv, men i dag tager sensitiviteten ikke magten fra hende, og den er på mange måder med til at gøre hende til noget særligt på en positiv måde. Så selvom det har været en stor investering – både tidsmæssigt og økonomisk – er det uden tvivl den bedste investering, vi har foretaget."

Klientudtalelse

Onsdag 10. oktober, 2018

​"Det første jeg oplevede var at sclerose trætheden blev væk. Tidligere orkede jeg ingenting, jeg var dødelig træt. Sådan har jeg det ikke mere og min attitude til livet er anderledes. Samtidig er jeg blevet mere almindelig træt fordi jeg laver mere. Tidligere ville jeg ikke have kunnet tage til hjernetræning…. Jeg ville ikke have orket at gå og jeg ville have været bange for at falde. Havde hellere ingen motivation eller lyst til noget, fordi jeg var så mentalt træt. Dette gør jeg heller ikke nu, men har mere gå på mod. Jeg havde slet ikke forventet at træningen kunne hjælpe på trætheden, men dette er det første der har ændret sig.

Så begyndte jeg at gå normalt, som når man svinger med armene, uden at sætte begge krykker foran mig, men at gå som når man svinger med armene. Jeg begyndte at føle mig mere tryg, og kunne holde balancen. Ellers klamrer jeg mig til to krykker. Ved ikke om det har noget med balancen at gøre eller gangen, da jeg kun støtter med en krykke frem for to når jeg flytter det ene ben.

Pludselig kunne jeg se helt klart, endnu mere klart end når jeg har briller på. Dette gik tilbage, men jeg kan nemt læse rulleteksterne når jeg koncentrerer mig uden briller, men jeg vil stadigvæk bruge briller. Dette er stor fremgang da jeg ikke har kunnet dette tidligere, og var afhængig af at bruge briller, da synet har taget skade fordi jeg har været blind tre gange tidligere (1980, 1981 og 1994). Efter 1980 og 1981 kom synet normalt tilbage, men efter 1994 blev synet svækket og jeg blev afhængig af læsebriller.

Sidste fredag efter træning oplevede jeg pludselig at jeg kunne løfte venstre ben. Det der sker når man går er, at man flekterer ankel, knæ og hofte. Dette gør venstre ben ikke, men er stift. Mit baglår virker hellere ikke, så knæet er stift/flekterer ikke/bøjer ikke når jeg går. Men dette gjorde knæet pludselig om aftenen og det gør det stadigvæk. Dette var virkelig et gennembrud. Tidligere har jeg slæbt benet fordi det har været stift, men nu bøjer knæet.

I forrige uge faldt jeg, og når jeg skal flytte benene gør det ondt. Når jeg så hviler benene er venstre ben urolig og spasmerne kommer og musklerne trækker sig. Så prøvede jeg at gå ind i samme tilstand som jeg gør når jeg laver hjernetræning, hvor jeg kan mærke at noget sker midt oppe på hovedet (der hvor benene er repræsenteret over den motoriske kortex), og visualiserer at jeg aktiverer dette område, og jeg opdagede at spasmen forsvandt. Hver gang jeg bevægede mig kom spasmen og hver gang de kom, gik jeg ind i den samme tilstand, og så forsvandt spasmerne. Dette får jeg mere og mere kontrol på, og nu er det noget jeg næsten gør automatisk/refleksagtigt uden anstrengelser.

Jeg har også meget lettere ved at falde i søvn. Jeg gør det samme som jeg gør for at få kontrol på spasmerne. Jeg lukker ned for alle tanker og falder i søvn med det samme.

Jeg føler at det hele har været der inde, men problemet har været at finde det frem."

Brainmaps inden træning

Brainmaps efter 20 sessioner

Brainmaps efter 30 sessioner

Brainmaps efter 30 sessioner

Brainmaps efter 20 sessioner

Brainmaps efter 30 sessioner

Brev fra forældre til en pige på 8 1/2 år

"Tak for en god behandling af vores datter. Vi kan varmt anbefale Neurofeedback da det har hjulpet os i vores familie.


Lidt om forløbet.
Vores datter på nu 8 1/2 årvar indtil hun var 2 1/2 år gammel en helt almindelig glad pige. Hun har altid været en iagttager og skulle lige se nye steder an før hun "tøede op". Det var dog aldrig et problem at komme nye steder eller besøge venner og familie. Fødslen af hende var meget langvarigt og endte med kejsersnit fordi hun sat uhjælpelig fast på vej ud.

Da lillesøster lå i mors mave begyndte ændringerne. Vi kunne mærke at trods-alderen satte ind! Vi var meget opmærksomme på at vi var 3 og snart 4 i familien og forsøgte så godt vi kunne at forberede til, at lillesøster også skulle være en del af familien.

De sidste 2 mdr. af graviditeten var svære, idet mor ikke måtte løfte for meget. Mange ting skete i den næste tid. Vores datter blev storesøster, skiftede fra dagpleje til børnehave, blev ble- og sut fri og voldsommere. en pædagog i børnehaven sagde engang at når vores datter faldt, troede de at der var sket en kæmpe katastrofe !!!. Vi kunne mærke at de andre børn "kiggede skævt til hende". Vores læge kunne ikke henvise os til hjælp - blot Familierådgivningen i kommunen. Råd og vejledning derfra gav en kort bedring, men det hele blomstrede op igen. Igen til lægen uden held.

Ad omveje hørte vi om Bent Claësson (anerkendt Børnepsykiater) som "kunne noget" der havde hjulpet andre.

Vi startede med Holding for vores datter og hele familien. En udfordring og kæmpe lettelse at få det svære fødselsforløb beskrevet for vores datter, og samtidig se hendes reaktion på de oplevelser vi havde været igennem sammen. Da vi havde været igennem Holding og samtale med Bent Claësson 12 gange kunne vi konstatere at vi var kommet et stykke af vejen, men at der stadig var nogle "blokeringer" i hjernen hos vores datter. Derfor fik vi formidlet kontakt til Ann-Helen Pettersen i Institut for Hjernetræning i Roskilde.

Vi fik lavet et brainmap. Her kunne vi se forskellene mellem vores datters hjerne og gennemsnit hjerner i hendes alders gruppe. Specielt hendes koncentrationscenter og den følelsesmæssige del af hjernen skulle der arbejdes med.
Ved hjælp af den træning som vores datter nu har fået knap 40 gange af hos Institut for hjernetræning, kan vi se og mærke en gladere pige der nemmere kan løse konflikter og se når noget er "for sjov". Det var komplet umuligt for hende før denne træning og det gav mange konflikter i forhold til kammerater og os i familien.
Hun bliver stadig vred, men det er sjældent så voldsomt som før, og vi kan ofte tale hende hurtigt til ro igen. Det er tydeligt der er sket en bedring af hendes meget følsomme gemyt.

Det er bare så dejligt at få den oplevelse efter mange år hvor vi har søgt og søgt efter svar og løsning på vores fælles problem.

Stor tak til Ann-Helen!"​​

Runes hjernetræning i efteråret 2011

Rune er 10 år, går i 4. klasse og fik i 2009 via en psykiatrisk undersøgelse diagnosen ADD med opmærksomheds- og koncentrationsforstyrrelse og han viste autistiske træk. Han har haft 6-8 støttetimer om ugen i skolen siden 1. klasse. Særligt dansklæreren har efterspurgt støttetimer som følge af problemerne med opmærksomheden. Lektierne har været en udfordring for ham og os. Han er i høj grad faldet i staver,når han skulle lave lektier og de har taget meget lang tid. Ofte har vi måtte ”mandsopdække” ham under lektierne, for at de skulle blive færdige.Til skoleprøver har han i høj grad haft behov for støtte. Rune var selv opmærksom på, at han gik glip af en del information i skolen.

Rune fik lavet et brain-map. To områder var mørkeblå.

Efter ca. 8 ganges hjernetræning begyndte han at blive mere fokuseret samme dag og dagen efter. Efter yderligere nogle gange oplevede vi en mere stabil forbedring. Han begyndte at blive mere selvkørende med lektierne. Det gik op og ned, men i gennemsnit var der en forbedring. Han begyndte at blive i bedre humør, nærmest høj, efter træningen. Han havde ellers ikke været i dårligt humør før. Men nu var han mere ”ovenpå” og glad. Efter 18 gange blev der lavet et brainmap. Denne gang var det ene blå område blevet næsten normaliseret.

Ann-Helen fortsatte træningen på det andet område. Efter 30 gange blev der taget endnu et brain-map og denne gang var billedet inden for normalområdet – de 2 blå områder var blevet primært grønne. Vi fik i alt 34 hjernetræninger.

​​

Vi var til skolehjem samtale i slutningen af hjernetrænings-forløbet. Den nye dansklærer gav udtryk for, at der ikke var behov for støttetimer i hans timer og der var ingen opmærksomhedsproblemer. Den nye matematiklærer afviste, at Rune havde opmærksomhedsproblemer i hendes timer, men da der var bevilget støttetimer, blev de brugt til at give Rune mere tid til at løse opgaverne, da han ind imellem var længere tid om at løse opgaverne end andre. Såvel dansklæreren som matematiklæreren gav Rune faglig ros. Samtidig havde Rune været op til en faglig test i dansk uden støtte, og havde klaret sig med et gennemsnitligt resultat.

Rune giver selv udtryk for, at han nu synes, at han er blevet meget mere opmærksom på, hvad der bliver sagt i skolen. Han kan ofte lave lektier alene nu og det er blevet sjældnere, at han falder i staver.

Vi er godt tilfredse med at have gennemgået hjernetræningsforløbet. Skolelivet og lektierne er blevet lettere for Rune.

Hilsen Jette (Runes mor)​ 

En kvinde på 24 år med depression:

"Jeg har gået til hjernetræning i knapt 4 måneder nu, og det har gjort forskellige ting for mig.

Jeg føler at jeg er blevet mere nærværende, når jeg er sammen med mennesker. Jeg falder ikke så tit ind i mig selv og mine egne tanker længere, og jeg har det generelt bare meget bedre. Kort tid inden jeg begyndte på træningen, begyndte jeg også at tage medicin igen (jeg havde prøvet uden i nogle måneder, men det gik ikke). så det er selvfølgelig en del af forklaringen på, hvorvor jeg har fået det bedre. Nu skal jeg så til at trappe ned og se, hvordan det kommer til at gå.

Ud over at jeg har fået det bedre, har jeg også fået meget lettere ved at læse. Jeg har altid haft svært ved at læse særlig lang tid ad gangen - specielt avis - men der er der virkelig sket noget, efter jeg er begyndt på træningen."​​

63-årig mand med to hjerneslag, efter 40 sessioner med neurofeedback: ”Jeg blev bedre til at koncentrere mig og følte mig mere vågen, og spasmerne i min højre hånd forsvandt”.

Hans kone: ”Efter hans sidste slag, mistede han interessen for sine omgivelser, og var ude af stand til at styre sine følelser fra gråd til vræde. Tit blev han meget aggressiv. Gennem neurofeedback-forløbet fik han mere styr på sine følelser, aggressionsudbruddene blev mindre og kom sjældnere. Han begyndte også at interessere sig mere for sine omgivelser og at lege med sine børnebørn”.​​

Skal vi kontakte dig?

OBS:

Vi foretrækker telefoniske henvendelser, men du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os pr. mail.

 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Firmainfo

Institut for Hjernetræning

Struergade 12, ST.TH

2630 Høje Taastrup

CVR: 27844626

Kontakt os

Telefon: 27 29 11 12​

​​kontakt@hjernetraening.dk

​​

Facebook ​​