Struergade 12, ST.TH - 2630 Høje Taastrup

Tøv ikke med at kontakte os​

Send os en besked her

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Stressmanagement

Neurofeedback er en effektiv metode både til forebyggelse og behandling af stress.

Ved hjælp af Neurofeedback eliminerer man:

  • Stress
  • Søvnproblemer
  • Tankemylder
  • Negative tankemøstre
  • Irritabilitet

Styrker

  • Nærvær
  • Opmærksomhed
  • Koncentration
  • Indre ro


Desuden har undersøgelser vist at beta-endorfin-niveauet på Vietnamveteraner med posttraumatisk stressdisorder er blevet nedsat til et normalt niveau gennem neurofeedback-træning. En nedregulering af endorfin-aktiviteten indebærer også en nedregulering af blodtryk, noradrenalin og kortisol.


Hvorfor vælge neurofeedback

Neurofeedback er den eneste metode der findes, hvor man på en naturlig måde både kan fjerne de fysiologiske og psykiske symptomer på stress. Ved hjælp af neurofeedback lærer en mentalt at nedregulere aktiviteten i det sympatiske nervesystem, så adrenalinudskillelsen og blodtrykket kommer ned til det normale. Det er vigtigt at få kontrol med blodtrykket, da et forhøjet blodtryk øger risikoen både for blodprop i hjernen, hjerneblødning og hjertekarsygdomme. Som regel får personer medicin mod blodtryk, f.eks. såkaldte beta-blokkere som bl.a. hæmmer virkningen af adrenalinet i kroppen. Men denne medicin har mange bivirkninger som tør hoste, impotens, hævede ben, kolde hænder og fødder, søvnproblemer, hovedpine og svimmelhed. Desuden fjerner man ikke stresset ved medicin, men kun symptomerne. Neurofeedback er derimod naturlig og bivirkningsfri metode til at nedregulere det sympatiske nervesystem, som fører til at blodtrykket kommer ned til det normale. Ved hjælp af neurofeedback lærer man også at give slip på tankerne, spænde af mentalt og være i nuet. Dermed fjerner man også de psykiske symptomer der er årsagen til stress.

Sådan gør man

Personer med akut stress, har for meget af den hurtige hjerneaktivitet (beta) og for lidt af den langsomme (alfa og theta). Deres hjerner kører på højtryk og de har svært med at spænde af mentalt. Generelt vil en person med akut stress derfor træne alfa-træning. Ved denne træningsform sidder klienten i en behagelig lenestol med lukkede øjne. To aktive elektroder på hovedet og en jordelektrode på øreflippen, måler hjerneaktiviteten, som gennem en forstærker sendes over til en computer og vises som hjernebølger. På computeren er der indlagt et avanceret software som giver feedback på ens hjernebølger. Alfa-tilstanden er hjernens tomgangsaktivitet. Når man under fuld opmærksomhed giver slip på alle spændinger og tanker, oplever man en tilstand af hvilende årvågenhed, og EEG‘et er domineret af alfa-hjernebølger. Når dette lykkes belønnes man med en tone eller behagelig musik. Feedback-lyden er en rettesnor som gør det lettere for personen at forblive i den ønskede tilstand. Efter 10-20 sessioner kan klienten bevidst og uden brug af apparatur gå ind i alfa-tilstanden.


Kronisk stress er langt mere alvorlig. En hjerne ved kronisk stress bærer præg af at den over en længere periode er brugt alt for meget, uden hvile – den er nedkørt. Dette viser sig på brainmaps (se billeder nedenfor), ved for lidt hjerneaktivitet generelt. Symptomerne der viser sig er forskellige, alt efter personlighed, genetisk sårbarhed, hvad for nogle funktioner i hjernen der er sat ud af funktion osv. For at afgøre hvordan en person med kronisk stress skal træne med neurofeedback, tager vi udgangspunkt i personens stress-symptomer og Brainmaps, se nedenunder.

Litteraturliste om neurofeedback og stress

Bell, J. S. (1979). The use of EEG theta biofeedback in the treatment of a patient with sleep-onset insomnia. Biofeedback & Self Regulation, 4(3), 229-236.

Brody, S., Rau, H., Kohler, F., Schupp, H., Lutzenberger, W., & Birbaumer, N. (1994). Slow cortical potential biofeedback and the startle reflex. Biofeedback & Self-Regulation, 19(1), 1-12.

Burti, L., & Siciliani, O. (1983). Increase in alpha-rhythm in anxious subjects using biofeedback: A preliminary study. Psichiatria Generale e dell=Eta Evolutiva, 21(2-4), 79-97.

Chisholm, R. C., DeGood, D. E., & Hartz, M. A. (1977). Effects of alpha feedback training on occipital EEG, heart rate, and experiential reactivity to a laboratory stressor. Psychophysiology, 14(2), 157-163.

Egner, T., & Gruzelier, J. H. (2004). The temporal dynamics of electro- encephalographic responses to alpha/theta neurofeedback training in healthy subjects. Journal of Neurotherapy, 8(1), 43-57.

Egner, T., Strawson, E., & Gruzelier, J. H. (2002). EEG signature and phenomenology of alpha/theta neurofeedback training versus mock feedback. Applied Psychophysiology & Biofeedback, 27(4), 261-270.

Feinstein, B., Sterman, M. B., & MacDonald, L. R. (1974). Effects of sensorimotor rhythm training on sleep. Sleep Research, 3, 134.

Garrett, B. L., & Silver, M. P. (1976). The use of EMG and alpha biofeedback to relieve test anxiety in college students. Chapter in I. Wickramasekera (Ed.), Biofeedback, Behavior Therapy, and Hypnosis. Chicago: Nelson-Hall.

Glucek, B. C., & Stroebel, C. F. (1975). Biofeedback and meditation in the treatment of psychiatric illness. Comprehensive Psychiatry, 16(4), 303-321.

Graap, K., Ready, D. J., Freides, D., Daniels, B., & Baltzell, D. (1997). EEG biofeedback treatment for Vietnam veterans suffering from posttraumatic stress disorder. Journal of Neurotherapy, 2(3), 65-66. [Conference Paper]

Hammond, D. C. (2005). Neurofeedback with anxiety and affective disorders. Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14(1), 105-123.

Hardt, J. V., & Kamiya, J. (1978). Anxiety change through electroencephalographic alpha feedback seen only in high anxiety subjects.Science, 201, 79-81.

Holmes, D. S., Burish, T. G., & Frost, R. O. (1980). Effects of instructions and biofeedback in EEG-alpha production and the effects of EEG-alpha biofeedback training for controlled arousal in a subsequent stressful situation. Journal of Research in Personality, 14(2), 212-223.

Kirschbaum, J., & Gisti, E. (1973). Correlations of alpha percentage in EEG, alpha feedback, anxiety scores from MAS and MMQ.Archives fur Psychologie, 125(4), 263-273.

McKnight, J. T., & Fehmi, L. G. (2001). Attention and neurofeedback synchrony training: Clinical results and their significance. Journal of Neurotherapy, 5(1-2), 45-62.

Mills, G. K., & Solyom, L. (1974). Biofeedback of EEG alpha in the treatment of obsessive ruminations: An exploration. Journal of Behaviour Therapy & Experimental Psychiatry, 5, 37-41.

Moore, N. C. (2000). A review of EEG biofeedback treatment of anxiety disorders. Clinical Electroencephalography, 31(1), 1-6.

Moore, J. P., Trudeau, D. L., Thuras, P. D., Rubin, Y., Stockley, H., & Dimond, T. (2000). Comparison of alpha-theta, alpha and EMG neurofeedback in the production of alpha-theta crossover and the occurrence of visualizations. Journal of Neurotherapy, 4(1), 29-42.

Norris, S. L., Lee, C-T., Burshteyn, D., & Cea-Aravena, J. (2001). The effects of performance enhancement training on hypertension, human attention, stress, and brain wave patterns: A case study. Journal of Neurotherapy, 4(3), 29-44.

Peniston, E. G., & Kulkosky, P. J. (1991). Alpha-theta brainwave neuro-feedback therapy for Vietnam veterans with combat-related post-traumatic stress disorder. Medical Psychotherapy, 4, 47-60.

Peniston, E. G., Marrinan, D. A., Deming, W. A., & Kulkosky, P. J. (1993). EEG alpha-theta brainwave synchronization in Vietnam theater veterans with combat-related post-traumatic stress disorder and alcohol abuse. Advances in Medical Psychotherapy, 6, 37-50.

Plotkin, W. B., & Rice, K. M. (1981). Biofeedback as a placebo: Anxiety reduction facilitated by training in either suppression or enhancement of alpha brainwaves. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 49, 590-596.

Putnam, J. (2000). The effects of brief, eyes-open alpha brain wave training with audio and video relaxation induction on the EEG of 77 Army reservists. Journal of Neurotherapy, 4(1), 17-28.

Raymond, J., Varney, C., Parkinson, L. A., & Gruzelier, J.H. (2005). The effects of alpha/theta neurofeedback on personality and mood. Brain Research & Cognitive Brain Research, 23(2-3), 287-292.

Rice, K. M., Blanchard, E. B., & Purcell, M. (1993). Biofeedback treatments of generalized anxiety disorder: Preliminary results.Biofeedback & Self-Regulation, 18, 93-105.

Sattlberger, E., & Thomas, J. E. (2000). Treatment of anxiety disorder with slow-wave suppression EEG feedback: A case study.Biofeedback, 28(4), 17-19.

Sittenfeld, P., Budzynski, T. H., & Stoyva, J. M. (1976). Differential shaping of EEG theta rhythms. Biofeedback & Self-Regulation, 1, 31-46.

Sterman, M. B. (1977). Effects of sensorimotor EEG feedback on sleep and clinical manifestations of epilepsy. Chapter in J. Beatty & H. Legewie (Eds.), Biofeedback and Behavior. New York: Plenum, pp. 167-200.

Sterman, M. B., Howe, R. D., & Macdonald, L. R. (1970). Facilitation of spindle-burst sleep by conditioning of electroencephalographic activity while awake. Science, 167, 1146-1148.
Thomas, J. E., & Sattlberger, B. A. (1997). Treatment of chronic anxiety disorder with neurotherapy: A case study. Journal of Neurotherapy, 2(2), 14-19.

Valdez, M. (1988). A program of stress management in a college setting. Psychotherapy in Private Practice, 6(2), 43-54.

Vanathy, S., Sharma, P. S. V. N., & Kumar, K. B. (1998). The efficacy of alpha and theta neurofeedback training in treatment of generalized anxiety disorder. Indian Journal of Clinical Psychology, 25(2), 136-143.

Watson, C. G., Herder, J., & Passini, F. T. (1978). Alpha biofeedback therapy in alcoholics: An 18-month follow-up. Journal of Clinical Psychology, 34(2), 765-769.

EEG og stress

Prisliste og Tilbudspakker​

​Hvem er vi​​

Institut for Hjernetræning

CVR: 27844626

Adresse

Struergade 12, ST.TH

2630 Høje Taastrup

​Kontakt os